Nytt och aktuellt på pe3

Tips och råd för distansarbete i hemmet

Främja ergonomi i hemmet

Välj en plats att jobba vid

- Tillägna ett specifikt rum eller utrymme till endast arbete om möjligt. Ordna en plats som blir din arbetsplats för dagen och samla allt som har med jobbet att göra där. Då kan du gå ifrån när du ska ta paus

Ta med de goda ergonomiska vanorna från arbetsplatsen, och anpassa arbetspositionen hemma efter dem.

- Skapa en arbetsyta på ett bord
- Välj en stol där du kan sitta upprätt med stöd för ryggen. Undviks soffan och sängen!
- Vid behov kan du justera höjden på stolen med att tex sitta på kuddar eller hopvikt filt så att du kan sitta med sänkta axlar och avlasta underarmarna mot bordsytan
- Placera gärna en kudde i svanken för att få bra stöd i ryggen
- Ett externt tangentbord och mus ger dig möjlighet att placera laptoppen högre för att få skärmen i bättre läge och du slipper ”gamnacken”. Placera då laptopen på några böcker eller låda för att få den i rätt höjd, alternativt är ett laptopställ
- Har du möjlighet att variera arbetsplats till en stående vid en högre bänk är det toppen.

Upprätthåll dina arbetstider och ta pauser!

- RÖR PÅ DIG OFTA! Då arbetsplatsen nu kanske inte är optimal är det än viktigare att oftare ta pauser och röra på sig för att minska belastningen
- Upprätta tydliga arbetstider och skapa tydliga gränser för när du arbetar och när du är ledig.
- Schemalägg lunch och pauser
- Bryt eventuell sociala isoleringen genom att t.ex. ha digitala fikapauser/luncher med kollegor.

Minska distraktioner och öka förutsättningarna för fokuserat arbete

- Identifiera distraktioner och problemlös kring hur dessa kan reduceras. Vanliga arbetsrelaterade digitala distraktioner är notiser, mail, IMs.
- Gör en sak i taget. Fall inte för myten om multitasking.
- Ha i åtanke att fokus kostar energi och att vi ej kan upprätthålla fullt fokus under längre tidsperioder. Varva därmed intensivt, fokuserat arbete med frekventa, korta pauser.
- Schemalägg tid för mail/inboxarbete
- Inventera dina arbetsuppgifter och skapa en tydlig prioriteringsordning. 

Instruktioner - Aktiv paus

- Ställ dig upp och gör några bakåtböjningar i ryggen
- Dra upp ena knät och sträck motsatt arm mot taket – växla några ggr
- Gör dig så lång du kan, upp på tå och sträck armarna upp mot taket
- Dra upp och rulla runt axlarna
- Knäpp händerna bakom ryggen och sträck ut bröstet
- Dra in hakan och gör dubbelhakor, stretchar i nackrosetten

Främja teamarbete på distans

- Koordinera och synliggör era arbetstider
- Upprätta arenor för regelbundna avstämningar med ditt team.
- Synliggör progress och identifiera prioriterade uppgifter. Ett vanligt exempel är att ha korta gemensamma avstämningar i början samt slutet av arbetsdagen.
- Upprätta sociala arenor med dina medarbetare och kollegor. Digitala fikapauser/luncher är ett gott exempel på detta.
- Skapa tydlighet i när arbetsuppgifter skall vara klara, vem som ansvarar för detta samt när och hur detta skall följas upp.
- Behåll era arbetslagsmöten/arenor för reflektion över ert gemensamma arbete. Genomför dem digitalt istället för att avboka.

Aktuell uppdaterad information 2020-03-27 avseende Coronaviruset Covid-19

Pe3 får många frågor från sina kunder angående det nya coronaviruset Covid-19.


Folkhälsomyndigheten samarbetar nära Världshälsoorganisationen och gör
kontinuerliga bedömningar av hur utbrottet utvecklas och uppdaterar
kontinuerligt webbplatsen med aktuell bekräftad information. Det innebär att den
information ni får från oss också kan ändras allt eftersom nya riktlinjer gäller.

För frågor gällande virusutbrottet hänvisas till Folkhälsomyndighetens hemsida: https://www.folkhalsomyndigheten.se/ och https://www.krisinformation.se

Branschföreningen Sveriges Företagshälsor följer också utvecklingen och håller
sig uppdaterade på aktuellt läge. Vi följer de riktlinjer och rekommendationer
som ges från dem och senaste uppdaterade information.
https://www.foretagshalsor.se

Med anledning av ovan har pe3 gjort följande bedömning

För bedömning/läkarintyg för ansökan avseende smittbärarpenning

Med anledning av spridningen av coronaviruset (Covid-19) i Sverige
rekommenderar Sveriges företagshälsor, på inrådan av branschens chefsläkare
och i enlighet med Folkhälsomyndighetens direktiv, att potentiella smittbärare
och personer med symptom bör kontakta 1177 vårdguiden (www.1177.se).
Allmänna frågor om coronaviruset (Covid-19) hänvisas till det nationella
informations-numret 113 13.

Behov av läkarintyg för ansökan om smittbärarpenning hänvisas till den ordinarie
hälso- och sjukvården som har beredskap för att hantera detta på ett säkert och
korrekt sätt och då via 1177.

För bedömning gällande förstadagsintyg (FDI)

Utifrån den spridning av coronaviruset som pågår och utifrån
folkhälsomyndighetens riskbedömningar angående risken för spridning i Sverige
justerar vi våra rutiner gällande förstadagsintyg (FDI).

Pe3 vill undvika risken för spridning under transport och inte riskera att sprida
smitta mellan våra besökare och har därför tagit beslutet att inte ta emot fysiska
besök för FDI om medarbetaren har feber, är förkyld och/eller luftvägsbesvär.

När medarbetare kontaktar oss kommer de bli uppringda av en sköterska som
gör bedömning om vi kan ta emot dem för besök eller inte.

Om medarbetaren har feber, andningssvårigheter, är förkyld och/eller hosta så
ska medarbetaren inte komma till mottagningen utan hänvisas till att vara
hemma och när de inte klarar egenvård, att kontakta 1177.

Företagssköterskan (läkare i de fall, det är avtalat) fyller i ett särskilt
”förstadagsintyg per telefon” hem till medarbetaren som i sin tur ska lämna det
till arbetsgivaren. Som tidigare ska en bedömning om när de beräknas kunna
vara åter i arbete göras. Om medarbetaren vid det datumet inte anser sig vara
frisk nog att arbeta, så ska hen ringa tillbaka och få en ny bedömning och ev.
nytt intyg.

Som arbetsgivare är ni självklart välkomna att kontakta oss för stöd i
riskbedömningar, hur ni kan hantera den oro som kan uppstå i arbetsgrupper
eller på arbetsplatser med anledning av den uppkomna situationen eller om ni
har andra frågor.

Medarbetare med andra anledningar till sjukfrånvaro än övre
luftvägsinfektionssymtom bokas in som tidigare till mottagningen.

Vi hoppas att vi snart får återgå till normala rutiner men följer utvecklingen
noggrant och kommer självklart att agera om och när läget förändras.

Göteborg 2020-03-27

Petra Lindh Sandung, VD
Karin Blomvé, Medicinskt ansvarig läkare

Grundutbildning i arbetsmiljö. Obs att planerad utbildning 26 mars är ändrad till 12 maj!

Syfte:

Kunskap om arbetsmiljöfrågor och hur det systematiska arbetsmiljöarbetet bedrivs har idag fått en viktigare roll i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare. Utbildningen ger grundläggande kunskaper utifrån arbetsmiljölagen, föreskriften för systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) och för er relevanta föreskrifter.
Utbildningen syftar också till att förstå sambandet mellan god produktivitet (era verksamhetsmål), organisation hälsa och arbetsmiljö. 

Upplägg:

Teori och dialog varvas under utbildningen med fokus på praktiskt arbetsmiljöarbete, hur det kan se ut i er verksamhet och hur kan man praktiskt, i samverkan, arbeta med aktuella frågor.

Utbildningen är uppdelad i total fyra block, A, B, C och D och genomförs under två heldagar vid två olika tillfällen. Man kan välja att delta på ett eller flera block. Det måste dock finnas ett underlag på minst 8 deltagare till varje block, för att utbildningen skall genomföras.

Utbildningen riktar sig till arbetsmiljöansvariga och personer som är med i utvecklingsarbete för arbetsmiljö som kvalitetsansvariga, skyddsombud med flera.

Anmälan och frågor angående utbildningen:

Eva-Marie Mattsson
Arbetsmiljöingenjör
pe3 företagshälsa
evamarie.mattsson@pe3.se

Direkt:             010 - 25 25 938
Telefon växel:   0707 – 17 61 10 
www.pe3.se
Besöksadress:  Mölndalsvägen 30 B
Postadress:      412 63 Göteborg

 

Innehåll dag 1

Block A – Klockan 08.30-12.00

• Arbetsmiljölagen och föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1)
• sambandet mellan produktivitet, hälsa, organisation och arbetsmiljö
• samverkan mellan fack med skyddsombud och arbetsgivare, ansvar och roller med skyldigheter och rättigheter.
• fördelning av arbetsmiljöuppgifter, arbetsgivaransvar, där straffansvar och sanktionsavgift har olika innebörd.
• Fysiska arbetsmiljöfaktorer och arbetsgivarens ansvar för medicinska kontroller
• Ergonomi - Belastningsergonomiska grundprinciper. Hur vi fungerar och ser ut, anatomiska och fysiologiska förutsättningar mm -

Block B – Klockan 13.00-16.30

• Att genomföra riskkartläggningar och riskbedöma fysisk arbetsmiljö.
• Vad innebär det systematiska arbetsmiljöarbetet i praktiken och hur gör jag riskbedömning och handlingsplaner för att uppfylla arbetsmiljökrav. Lotsning för att hitta lämpliga checklistor.
• Att riskbedöma belastningsskador i nuvarande miljö och vid ombyggnationer?
• Hur kan jag tänka när det gäller utformning, utrustning och arbetsteknik - Vad kan jag göra själv för att förebygga besvär?
• Aktivitetsbaserade kontor och universellt utformade arbetsplatser

Genomförs av: ergonom Maria Bergevald och arbetsmiljöingenjör Eva-Marie Mattsson

Tidplan för block A och B är tisdagen den 12 maj, där senast anmälan är den 28 april

Plats: Mölndalsvägen 30 B

Pris; För block A eller B 2500 kr/ deltagare

För heldag (block A+ B) 4000 kr per deltagare

Innehåll dag 2:

Block C – Klockan 13.00-16.30

• Hälsofrämjande arbetsplats och ledarskap
- Faktorer som skapar friska och välmående arbetsplatser
- Salutogent synsätt
- Friskfaktorer

• Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA 2015:4)
- social och organisatorisk arbetsmiljö – vad är det?
- att förebygga och hantera stress och hög arbetsbelastning
- tidiga signaler på stressrelaterad ohälsa
- att förebygga och hantera konflikter och kränkande särbehandling

Genomförs av: hälsoutvecklare Sandra Pettersson och beteendevetare Katarina Larsson

Block D – Klockan 13.00-16.30

• Arbetsanpassning och rehabilitering 
- Ansvar, roller, regelverk och samverkan
- Tips för ett givande rehab-samtal
- Hur arbetar man praktiskt med arbetsanpassning/rehabilitering, teori, fall-och gruppdiskussioner

• Alkohol och kort om andra droger 
-Alkohol-risk- & missbruk, skadligt bruk och beroende
-Betydelse för arbetslivet. Hur upptäcka alkoholproblem. Alkoholprover. Behandling och rehabilitering
-Information om droglandskapet, drogtestning

Genomförs av: Företagsläkare Karin Blomvé

Tidplan för block C och D är tisdagen den 19 maj, där senast anmälan är den 4 maj

Plats: Mölndalsvägen 30 B

Pris; För block C eller D 2500 kr/ deltagare

För heldag (block C+ D) 4000 kr per deltagare

Vi söker företagssköterska och företagsläkare

Vi behöver förstärka vårt team i Halmstad och vi söker nu en företagssköterska och en företagsläkare.

Läs mer under rubriken "Bli en del av oss"

Ny entré på Mölndalsvägen

Ny entré för dig som besöker oss på pe3, Mölndalsvägen.

Vi har nu flyttat in i våra nya fräscha lokaler på
Mölndalsvägen 30B.

Vi finns kvar i samma hus men i mitten-ingången.
Gå genom den trevliga ljusgården, ta trappan eller hiss till våning 2.

Välkommen!

Förändringar av Medicinska kontroller i arbetslivet

De viktigaste ändringarna i förhållande till de nu aktuella föreskrifterna om Medicinska kontroller i arbetslivet, AFS 2005:6 är att:


• medicinska kontroller vid handintensivt arbete införs
• medicinska kontroller med tjänstbarhetsbedömning införs vid kvicksilverexponering
• läkarundersökning vid arbete med armerad esterplast utgår
• nya gränser och intervaller för provtagning av blyhalten i blod införs
• definitionen på nattarbete anpassas till bestämmelserna i EU-direktivet och arbetstidslagen
• tillämpningsområdet vid klättring med stor nivåskillnad utvidgas
• krav på att sända in uppgifter till Arbetsmiljöverket upphävs
• beställningsprocessen för de medicinska kontrollerna ska dokumenteras
• struktur, språk och koppling till andra föreskrifter förtydligas
• ansvarsfördelningen mellan arbetsgivaren och den medicinska expertisen förtydligas

Se mer på www.av.se

Mediyoga

Drop in

Pe3 erbjuder drop in-pass i MediYoga med klipp-kort.
Varje måndag kl 16:30 – 17:45 tränar vi tillsammans och varvar två av MediYogans baspass,
         *Startpaket 2 och 3, och dess meditationer.

Köp klippkort för 5 tillfällen, pris 1 500 kr
– meddela senast samma dag (måndagar) innan kl 13:00 ditt deltagande i dagens pass.

Jag förbehåller mig rätten att ställa in den pass vid färre anmälda en tre deltagare,
vilket isf meddelas senast kl 15:00 samma dag

Var: Mölndalsvägen 30 B (2 trappor upp)
Tid: Måndagar kl 16:30 – 17:45
När: Planerad start måndag 27 jan 2020

Startar så snart det är minst 5 anmälda/köpta klippkort

Kursledare: Mia Bergevald Leg. sjukgymnast/MediYoga-instruktör

Mattor, filtar och yoga-kudde finns. Du behöver inga speciella kläder,
    men tänk gärna på att ha kläder som inte sitter åt utan är lätta att röra sig i.
Ha gärna en tröja med för att hålla dig varm.

Välkommen på måndagar kl 16:30 – 17:45.
Kom i god tid för att hinna ”landa” innan vi kör igång.


Anmälan och frågor:
maria.bergevald@pe3.se
Direktnummer 010-252 59 32, Sms: 0705-69 20 82
Växel: 0770 - 17 61 10

Varmt välkommen!

Varmt välkommen till ledarhälsan

Vårt mål är att göra alla chefer till ambassadörer för en god arbetsmiljökultur och hållbart arbetsliv

• En integrerad del av Pe3
• Egen entré och egna lokaler på Mölndalsvägen 30A.
• Konsultativt fokus – stöd till ledare att skapa hållbar arbetsmiljö för sin personal och i sitt uppdrag
• Mottagning för ledare i rehab, bedömning av individuella- och organisatoriska förutsättningar samt ledarstöd i vid bemärkelse
• Anordnar skräddarsydda  insatser och utbildningar med arbetsmiljöfokus för grupper av ledare och ledare med arbetsgrupper.


Pe3 Ledarhälsa

Adress: Mölndalsvägen 30A, våning 2 

Vill du veta mer, kontakta
johan.granfors@pe3.se
010 - 25 25 935 
vxl: 0770-17 61 10

Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd

Nytt från 1 juli 2018
Plan för återgång i arbete
Arbetsplatsnära stöd byter namn till Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd

Från 1 juli kommer alla arbetsgivare behöva göra en plan för återgång i arbete, om de har medarbetare som väntas vara borta från arbete mer än 60 dagar på grund av sjukdom. Planen som ska göras senast 30 dagar från första sjukdagen ska bl.a. innehålla anpassnings- och rehabiliteringsåtgärder och vara arbetsgivarens stöd i rehabiliteringsarbetet. Alla arbetsgivare berörs av regeländringen, undantag är om det är uppenbart att medarbetarens hälsotillstånd gör det omöjligt att komma tillbaka till arbete.

I samband med förändringen kommer det tidigare arbetsplatsnära stödet, som arbetsgivaren kunnat söka t o m 30 juni, att utvidgas till att även omfatta planering, genomförande och uppföljning av insatser. Från 1 juli byter det utvidgade bidraget namn till Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd och kan användas för att få stöd från företagshälsan i rehabiliteringsarbetet. Beloppet höjs från tidigare 7.000 kr per arbetstagare till max 10.000 kr per arbetstagare och år. Max 200.000 kr per arbetsgivare och år, dock övergångsbestämmelse gällande att arbetsgivare kan få max 100 000 kr för perioden 1 juli - 31 december 2018. (För gjorda insatser före 1 juli finns ingen begränsning med maxbelopp).

Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd kan användas vid:


•Upprepad korttidsfrånvaro och signaler om ohälsa
•När arbetsförmågan är oklar i förhållande till arbetsuppgifter
•Risk att den anställda blir sjukskriven
•Vid svårigheter för den anställda att återgå i arbete efter sjukskrivning
•Om den anställda riskerar att bli långvarigt sjukskriven

När du behöver expertstöd för att förebygga eller förkorta sjukfrånvaro kan du anlita företagshälsovård eller motsvarande aktör som är godkänd av Försäkringskassan. Ansökan om bidraget sker via Försäkringskassan. 

Läs mer på Försäkringskassans hemsida (under fliken Arbetsgivare)

Viktig information ang arbete med isocyanater

Den arbetsgivare som utan utbildningsintyg låter någon leda eller utföra
arbete med isocyanater får betala en sanktionsavgift på 10 000 kr
för varje sådan person.
AFS 2014:43, 37 e §.
(Sanktionsavgiften träder i kraft 1 juni 2017.)

Utbildning i arbete med härdplast och allergiframkallande ämnen

Utbildningen uppfyller kraven på teoretisk utbildning i enlighet med AFS 2014:43,

Kemisks arbetsmiljörisker § 37a-g.

Upplägg:
Under utbildningen varvas föreläsning med dialog utifrån deltagarnas frågor. Vid företagsanpassad utbildning används med fördel företagets egna produkter och säkerhetsdatablad som grund för övningsuppgifter.
 
Målgrupp:
Kursen riktar sig till personer som leder eller aktivt sysselsätts i arbete med allergiframkallande kemiska produkter

Kursinnehåll:
• Arbetsmiljölagen och relaterad lagstiftning
• Härdplaster och allergiframkallande ämnen
• Genomgång av AFS 2014:43 , 37 § a-g.
• Riskbedömning vid arbete med kemiska produkter
• Klassificering och märkning
• Toxikologi och kemiska hälsorisker
• Skyddsåtgärder

Vill du veta mer om detta kontakta Eva-Marie Mattsson på evamarie.mattsson@pe3.se

Inbjudan till sömnskola

Känner du dig trött och okoncentrerad på dagen?
Har du svårt att sova om natten?

Många av oss lider av störd sömn, och det går allt längre ner i åldrarna. Men var inte orolig, hjälp finns att få!
Sömnskolan är baserad på en kognitiv beteendevetenskaplig grund och går ut på att du utifrån kunskap om sömnens funktion och dess motorer agerar aktivt för att förändra din situation genom att föra sömndagbok, lägga om dina rutiner och lära dig att slappna av. Genom att göra nytt kommer du också att lära dig att tänka nytt!
Det är nämligen inte ovanligt att det är här ”skon klämmer”!

Vi vill med denna kurs ge dig:

  • Teori varvas med praktiska övningar och gruppdiskussioner
  • Ökad kunskap om sömnens biologi och funktion
  • Lära dig att uppmärksamma negativa tankar och skapa goda rutiner för bättre sömn
  • Vägledning till förändring
  • Tekniker för avslappning – mindfulness
  • Sömnhygien och återfallsprevention

Sömnskolan genomförs i pe3´s lokaler på Mölndalsvägen 30A och består av 4 gruppträffar samt 2 uppföljningstillfällen.

För anmälan och vid eventuella frågor kontaktar du:

Marie Kurzwelly, beteendevetare
telefon 070-685 58 43

Infoblad om sömnskolan >>

Utbildning i Krishantering

Utbildning i krishantering

I alla verksamheter skall det finnas en beredskap för hur kriser hanteras.

Policydokument och praktiska rutiner finns i regel men det konkreta innehållet saknas ofta. Ibland uppstår också oklarheter kring vad som är en kris och vad du som chef behöver beakta kring detta.

Nya rön från Kris och trauma forskning visar att det första omhändertagandet har stor betydelse för det fortsatta förloppet. Erfarenheterna ifrån Pe3 krisstöd bekräftar vikten av det psykosociala omhändertagandet och chefer och ledningens agerande i krissituationer. Här finns goda möjligheter att minska onödigt lidande och minimera kostnader för alla parter.

Syfte:

Ge praktisk och teoretisk kunskap till chefer, ledningsansvariga och HR kring krishantering – ” Vem gör vad när något händer ”.

Upplägg:

Vi går igenom krishanteringens olika faser och vad du som chef bör göra och hur du bör agera före, under och efter en krisartad händelse.

Utbildningen erbjuds vid två tillfällen under en halvdag.

Innehåll:

  • Kristeori
  • Hur arbetar vi med vår krisplan
  • Kriser och dess olika uttryck, reaktioner under och efter en krisartad händelse
  • Informations och avlastnings samtal - praktiskt genomförande
  • Vad är kränkning, diskriminering och mobbning och vem gör vad
  • Chefsstödets betydelse

Vidare erbjuder vi en fördjupnings utbildning som anpassas efter de förutsättningar och ansvar som finns inom respektive verksamhet. Under denna utbildning blandas teori med praktiska övningar. Vi arbetar med cases, riktlinjer och utarbetar checklistor.

Vill du veta mer om denna utbildning, kontakta Marie Kurtzwelly på telefon 070-685 58 43 eller mail marie.kurzwelly@pe3.se

Infoblad om Krishanteringsutbildning >>